Ha fontolgatod, vagy már el is döntötted, hogy belevágsz és a követező lépésed a vállalkozás indítás, akkor sok mindent át kell gondolnod és gondosan meg kell tervezned. Nem könnyű egy vállalkozó élete, mert általában mindenhez kell értenie, de ez természetesen szinte lehetetlen. Érdemes bizonyos területeket kitanulni, más területeken viszont szakértő bevonása indokolt. Kinek melyik terület áll közelebb, vagy távolabb, mindenki mérlegelje magának. Nekem a könyvelés például elsők között került szakértő, vagyis könyvelő kezébe, ezen nem is gondolkoztam sokáig. De térjünk rá a Te vállalkozásodra.
ÖTLET, PIACKUTATÁS
Amikor megszületik egy ötlet, általában nagyon lelkes lesz a kitalálója. Ez nagyon helyén is való, viszont a rózsaszín felhők eloszlatása után fontos végig gondolni, hogy valójában jó-e az ötlet, miről szól a termék vagy szolgáltatás pontosan, kinek szeretnénk eladni és ami nagyon fontos; van-e már hasonló a piacon. Ha van hasonló, akkor mivel tudjuk megkülönböztetni magunkat, vagy miben tudunk jobbak lenni versenytársainknál.
A piackutatás alapvető lépés egy vállalkozás indítás során, mégis sokan megfeledkeznek róla. Hogyan csináld? Keresd meg a célcsoportod akár egy aktív social csoportban és tegyél fel nekik kérdéseket az ötleteddel kapcsolatban vagy készíts egy google kérdőívet és juttasd el a megfelelő emberekhez. Ha a helyzet engedi készíts „mélyinterjút” néhány emberrel a témában, vagy legalább beszélgess emberekkel az ötletedről. Ezek mind nagyon sokat fognak segíteni irányba állítani magad és a vállalkozás indítás projekted.
VÁLLALKOZÁSI FORMA, PÉNZÜGYI SZÁMÍTÁSOK
Mielőtt hatalmas léptekkel haladnál a vállalkozás indítás izgalmasabb területei felé, mint például logótervezés és weboldal elrendezés, állj meg egy pillanatra. Gondold végig, vagy kérd ki egy könyvelő véleményét, hogy számodra mi a legmegfelelőbb vállalkozási forma.
Általában a legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb megoldás az egyéni vállalkozás. Hivatalosan otthon lévő Anyukáknak, ha a vállalkozás a mellékállásuk, akkor 25.000 Ft-ot kell befizetniük maguk után, ha valakinek a vállalkozás a fő tevékenysége, akkor a befizetni való 50.000 Ft havonta.
Kalkulálj továbbá minden lehetséges kiadással, könyvelő díja, iparűzési adó, kamarai díj, beszerzési vagy gyártási költségek, szoftver költségek, marketing kiadások. A későbbiekben remélhetőleg a beosztottak bére is felkerül a sorodba.
Ha megvagy a lista sötét oldalával, akkor jöhet a bevételek tervezése. Próbálj meg „forecastolni”, vagyis előre jelezni a forgalmadat, bevételeidet. Ehhez az is kell, hogy közben az árstatégiádat is megalkosd. Vizsgáld meg a piacot és helyezd el magad a megfelelő helyre, szabd meg fogyasztói áraidat.
Szükséged lesz egy számlázóprogramra is, a szamlazz.hu-t érdemes kipróbálnod. A hatalmas kalkuláció közben valószínűleg megfogalmazódnak hirtelen a céljaid is a havi eladásokat illetően. Ez nagyon jó, alakul a vállalkozás indítás!
PIAC, CÉLCSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Említettem már pár sorral ezelőtt ezt a témát, de fontos ennek külön bekezdést is szentelni. Légy pontosan tisztában azzal, hogy milyen piacon versenyzel. Határozd meg a legfőbb versenytársaidat és fogalmazd meg, hozzájuk képest hova pozícionálod magad a piacon.
Tudod már kinek fogsz eladni? Ezt azért kell nagyon pontosan tudnod ezen a vállalkozás indítás ezen pontján, mert a következő feladatok megoldásával csak akkor tudsz elindulni, ha ez megvan! Ki lesz a célcsoport, férfiak, nők? Fiatalok, középkorúak, idősebbek? Ha nagyon profi szeretnél lenni, határozz meg un. perszónákat, vagyis 2-3 képzeletbeli embert, aki képviseli a célcsoportodat. Nevezd el őket, találd ki mit dolgoznak, mi a hobbijuk, mit csinálnak szabadidejükben, hogyan használják az online felületeket és hogyan vásárolnak. Ez alapvető a vállalkozás indítás során és sokat is fog segíteni a továbbiakban.
TERMÉKFEJLESZTÉS, MÁRKAÉPÍTÉS, KOMMUNIKÁCIÓS ALAPOK
Logó
Ha van egy jó márkanevünk, készíttessünk hozzá egy frappáns logót. Erre a célra vannak ingyenes és pár dolláros konzerv megoldások, de ezek nem egyediek, nem tartalmazzák a márka fő értékeit és fő üzenetét, és még a felbontással is spórolni szoktak. Átmeneti megoldásnak, egy vállalkozás indítás kezdeti, kísérleti fázisában el tudom képzelni, de hosszútávon érdemes váltani. A jó megoldás egy olyan grafikust keresni, aki találkozott már hasonló feladattal és ismeri a márkaépítés legfontosabb lépéseit, aki jó kérdéseket tud feltenni Neked, ahhoz, hogy a legmegfelelőbb logót rajzolhassa meg számodra. Találkoztam már ilyennel, egyáltalán nem reménytelen a feladat!
Márka
A márkaépítés során írd össze a márkád fő üzenetét, a márkád legfőbb értékeit, ha releváns és tudsz, írj hozzá egy rövid történetet, amit el tudsz mondani róla a közönségednek, válassz fő színeket és betűtípusokat. Ha ezeket következetesen használod egyformán, minden egyes megjelenési felületen (legyen az online, offline csatorna), a kommunikációd egységes lesz.
Kommunikáció
Ahhoz, hogy a vállalkozás indítás következő fázisába léphess és elindulhass a kommunikáció útján, szükség lesz weboldalra (WordPress-t javaslom), Google cégem regisztrációra, Facebook oldalra, hatékony Facebook hirdetésekre (melyekhez tippeket itt találasz) és ha releváns számodra, akkor Instagram profilra. Az Instagramot akkor használd, ha a célcsoportod megtalálható itt, mint felhasználó, vagyis fiatalokhoz, vagy 30-asokhoz szólsz. Instagramon, akkor tudsz megfelelően kommunikálni, ha terméked, szolgáltatásod megjeleníthető képileg és van is saját képanyagod hozzá folyamatosan. Stock fotók itt nem működnek. Ha hírlevelet is szeretnél használni, akkor a Mailchipet ajánlom.
ÉRTÉKESÍTIÉSI CSATORNA
Hol szeretnéd eladni a termékedet vagy szolgáltatásodat? Érdemes ezt a kérdést is stratégiai szempontból megvizsgálni egy vállalkozás indítás soárn. Azt szeretnéd, hogy minél szélesebb körben legyen elérhető a termék, vagy pont az exkluzivitását szeretnéd üzenni azáltal, hogy utána kell járnia a vásárlónak? Egy jó példa itt a Nespresso.
További kérdés még, hogyan fog megjelenni a terméked az adott felületen vagy egy a fizikai boltban? Mit mutatsz meg a termékről, ha polcra kerül, melyik sorba kell kerülnie, hol látja jobban a célcsoport. Mi lesz kiírva, mennyibe fog kerülni? (Erről volt már szó, de ide is szorosan kapcsolódik.) Ha engedményt adsz, mekkora lesz az akció mértéke, mikor, hol lesz elérhető a kedvezmény?
Ezekkel a kérdésekkel elérkeztünk a trade marketing stratégia meghatározásához. Ezzel is kész vagy!
INDULÁS!
Készen áll fantasztikus terméked a megfelelő helyen és időben, a megfelelő áron az értékesítésre. Ezen a ponton kell elindítanod a marketing kampányodat, de erről egy másik cikkben írok részletesebben. Nem is olyan nehéz ez a vállalkozás indítás, igaz?
ELEMZÉSEK
Ne feledkezz meg a riportok elemzéséről! Persze, ahhoz, hogy legyenek a weboldaladról például látogatottsági adatok, be kell kötnöd a Google Analyticset. A Facebook oldalról és Instagramról elérhetőek az elemzések az adott felületen, ez alapból be van építve. Szánj erre időt legalább hetente egyszer, tanulmányozd az adatokat, sokat elárulnak arról mit csinálsz jól és mit rosszul.
Ha szeretnél hasonló cikkeket olvasni, kövesd a FatFox Consulting Facebook oldalát!
Ha nyílt tréningjeinkre vagy kiváncsi, tekintsd meg az aktuális lehetőségeket és dátumokat!
Ha testreszabott tréningre van szüksége vállalkozásodnak, vedd fel velünk a kapcsolatot!